sr2logo
Dobry biznes tworzą ludzie - Strony Rynku

Dobry biznes tworzą ludzie

Rozmowa z Jarosławem Sobczykiem – Dyrektorem Personalnym

– Mówi się, że firma to ludzie. Jak trudno jest dziś znaleźć odpowiedniego pracownika i jak Państwo podchodzicie do tego tematu?
– W naszym przypadku możemy z całą pewnością potwierdzić, że firma to ludzie. Obecnie zatrudniamy około 70 000 osób, które tworzą nasze zespoły w całej Polsce. Bieżący rok na pewno zweryfikował podejście firm do rekrutacji oraz postawił wiele wyzwań zarówno przed organizacjami jak i kandydatami. Zdajemy sobie sprawę jak ważny jest candidate experience w procesie rekrutacji i jak wiele może wnieść do firmy odpowiednio dobrany członek zespołu. W naszym przypadku sytuacja jest o tyle skomplikowana, że rekrutujemy do trzech środowisk – sklepów, centr dystrybucyjnych i biur, co powoduje, że aplikują do nas osoby o różnym doświadczeniu, wymaganiach oraz oczekiwaniach. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, ujednolicamy nasze procesy, oferując kierownikom zespołów dedykowane szkolenia, które pomogą im lepiej poznać i zrozumieć dobre praktyki i standardy rekrutacyjne. Chcemy, aby osoby kandydujące do Biedronki miały poczucie, że wszystkie procesy są spójne oraz chciały polecać naszą firmę swoim znajomym.
– W jaki sposób dbacie Państwo o rozwój swoich pracowników?
– Przede wszystkim dajemy pracownikom równe szanse na rozwój. Retail to bardzo dynamiczne środowisko, a to powoduje, że nasi pracownicy mają szerokie możliwości awansu – dla każdego oferujemy dedykowany pakiet szkoleń, w zależności od miejsca i działu w jakim pracuje. Tym sposobem, mamy przygotowane programy rozwojowe zgodne ze ścieżką kariery pracownika. Większość szkoleń dedykowanych naszym pracownikom układają oraz prowadzą nasi trenerzy wewnętrzni, którzy od wielu lat pracują w Biedronce i dobrze znają firmę. To olbrzymia wartość dodana, ponieważ dzięki temu wiemy, że są oni w stanie przeprowadzić warsztat behawioralny z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb pracowników. Kadra menedżerska objęta jest cyklem szkoleń mających na celu wzmacnianie ich przywództwa oraz odnajdowania się w świecie VUCA. W tym roku uruchomiliśmy platformę edukacyjną dla naszych pracowników – EduAkcję, dzięki której mogą oni odbyć kursy w formie e-learningowej. W ramach inicjatywy oddolnej pracowników utworzyliśmy również projekt Spokojna Głowa, który polega na udostępnianiu materiałów dotyczących zdrowego trybu życia oraz wsparcia psychicznego. To ważny krok, nie tyle w kierunku rozwoju członków naszego zespołu, co pomocy im w tym trudnym czasie.
– W jaki sposób sytuacja epidemiologiczna w Polsce zmieniła Państwa system pracy?
– Nasze decyzje muszą być szybkie i odpowiadać na rządowe rozporządzenia oraz oczekiwania naszych klientów. Tym samym od marca wydłużyliśmy godziny pracy sklepów w celu zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa naszych klientów podczas robienia zakupów. W pierwszej fali pandemii w godzinach od 10 do 12 zakupy w naszych sklepach mogli robić tylko seniorzy – jak widać, część z tych zmian powróciła i sklepy sieci
Biedronka są ponownie dłużej czynne, a osoby starsze mają specjalnie wyznaczone godziny do robienia zakupów. W biurach pracujemy rotacyjnie w zespołach, więc część osób pracuje zdalnie. Przystosowaliśmy tym samym system pracy do obowiązującej sytuacji, ale nasza postawa się nie zmieniła – pracownicy Biedronki to niesamowici ludzie, którzy mimo trudności, zdają sobie sprawę ze społecznej odpowiedzialności wynikającej z branży, w jakiej pracują.
– Jakie działania prewencyjne wdrożyli Państwo aby zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom, jak również klientom Państwa sklepów?
– Od początku pandemii działamy proaktywnie – prowadzimy bieżącą komunikację w sklepach w zakresie stosowania zasad bezpieczeństwa oraz stale dostarczamy środki ochrony w postaci żeli antybakteryjnych, maseczek, rękawiczek, przyłbic i osłon z pleksiglasu. Zgodnie z decyzją rządu, ograniczyliśmy liczbę klientów w sklepach i wprowadziliśmy godziny dla seniorów. Wydłużyliśmy pracę sklepów, w celu zmniejszenia natężenia ruchu. Rozpoczęliśmy współpracę z Glovo, aby nasi klienci mogli robić zakupy online. W biurach, stołówkach i autobusach pracowniczych obowiązuje ścisły reżim sanitarny. Nawiązaliśmy również współpracę z firmami zewnętrznymi, które testują naszych pracowników, w przypadku pojawienia się potencjalnego ryzyka – dzięki temu szybko identyfikujemy obszary zagrożenia i od razu na nie reagujemy.