Spółka Avio Polska Sp. z o.o. została utworzona w 2001 r. w Bielsku-Białej, jako część międzynarodowej grupy przemysłowej Avio, będącej liderem w przemyśle lotniczym. Aby lepiej zrozumieć historię bielskiego przedsiębiorstwa, należy odnieść się do szerszego obrazu całej grupy Avio, której jest częścią i przywołać początki istnienia biznesu, które sięgają roku 1908. Wtedy też włoskie przedsiębiorstwo rozpoczęło swoją działalność pod szyldem marki Fiata. Przez ostatnie 100 lat firma odegrała kluczową rolę w wielu ważnych przedsięwzięciach technologicznych oraz przeszła szereg zmian organizacyjnych. Dzięki ciągłym inwestycjom w badania i rozwój oraz współpracy z najważniejszymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi z całego świata, Avio uzyskało pozycję lidera w technologii i produkcji, która została uznana na arenie międzynarodowej.
Jednym z ważniejszych wydarzeń w historii firmy było przejęcie działu lotniczego Avio przez międzynarodowy koncern General Electric, przekształcenie go w grupę Avio Aero i włączenie do biznesu GE Aviation. Obecnie Avio Aero, z siedzibą w Turynie, jest wiodącą spółką GE Aviation w dziedzinie projektowania, wytwarzania oraz konserwacji części i systemów dla cywilnego i wojskowego przemysłu lotniczego. Firma posiada liczne zakłady produkcyjne we Włoszech oraz jeden w Polsce, którym jest właśnie firma Avio Polska.
Bielska spółka, jako część globalnego łańcucha dostaw, jest ważnym elementem grupy Avio Aero. Firma zatrudnia ponad 500. pracowników, koncentruje się na działalności produkcyjnej i badawczo-rozwojowej w ramach własnego Centrum Badawczo-Rozwojowego. Avio Polska jest również współudziałowcem konsorcjum naukowo-przemysłowego – Laboratorium Badań Napędów Lotniczych „Polonia Aero”, ulokowanym w Zielonce, pod Warszawą. Laboratorium współpracuje z partnerami firmy, Politechniką Warszawską i Wojskową Akademią Techniczną. Jest to obiekt badawczy, miejsce testowania nowych rozwiązań technologicznych na długo przed pojawieniem się produktu na rynku.
Ciągły rozwój i inwestycje zarówno w nowoczesny park maszynowy, jak i w kompetencje pracowników zagwarantowały firmie rozpoznawalność i powierzenie jej przez biznes Avio Aero produkcji m.in. elementów kierowniczych turbiny silnika LEAP, wspólnego przedsięwzięcia General Electric oraz francuskiego SAFRAN, który napędza samoloty BOEING 737 MAX oraz A320neo.
Obecnie Avio Polska pracuje również nad wdrożeniem elementów kierowniczych silnika GE9X, który posłuży do napędu nowego samolotu szerokokadłubowego BOEING 777X. W zadanie to zaangażowani są pracownicy wszystkich działów przedsiębiorstwa, ponieważ dotyczy to całego cyklu życia produktu. Bielskie przedsiębiorstwo bierze udział również w projekcie nowego silnika turbośmigłowego, który posłuży do napędów samolotów lotnictwa ogólnego. Jest to międzynarodowy projekt, nad którym oprócz firmy Avio Polska pracują zespoły z zakładów we Włoszech, w Pradze i Warszawie. Obecnie główny nacisk położony jest na prace projektowe. Inżynierowie z Avio Polska, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu, projektują jedne z ważniejszych elementów turbiny, jakimi są dyski, na których osadzone są łopatki wirnika. W projekcie trwają również prace nad procesem produkcji łopatek turbinowych oraz stanowiskami prób, na których weryfikowane będą poszczególne systemy silnika.
Avio Polska współpracuje również z sektorem edukacyjnym, uczelniami wyższymi oraz instytutami naukowymi na terenie całej Polski. Obecnie firma realizuje projekt o akronimie COPERNIK, w ramach programu sektorowego INNOLOT, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Prace w projekcie skierowane są na badanie i rozwijanie nowych technologii uszczelnień, chłodzenia turbiny, powłok ochronnych oraz zmniejszenia drgań, co z kolei ma ogromny wpływ na zużycie paliwa oraz emisje hałasu przez silnik turbinowy. Projekt wykonywany jest we współpracy z Politechniką Śląską, Politechniką Warszawską oraz Instytutem Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk.
W branży lotniczej kluczową rolę odgrywa rozwój. Jednym ze stałych elementów obecnych w firmie Avio Polska jest ciągła zmiana. W ostatnich latach organizacja przeszła szereg przeobrażeń. W 2016 roku bielski zakład został rozbudowany, oddano do użytkowania nowy budynek biurowy, co pozwoliło na zwiększenie możliwości produkcyjnych. Przeprowadzono również modernizację parku maszynowego, dostosowując go do rosnących jakościowych wymagań produkowanych komponentów. Firma nie pozostaje również bierna, jeżeli chodzi o przystosowywanie się do koncepcji Przemysłu 4.0. Stale poddawane są analizie zaawansowane rozwiązania cyfrowe. Trwają również prace nad opracowywaniem elementów, które mają być wytwarzane nowoczesnymi technologiami przyrostowymi.
Podążanie za wymaganiami klientów, stała optymalizacja procesu produkcyjnego i dostosowywanie go do najnowszych trendów opierających się na zasadach LEAN, a także do standardów korporacyjnych biznesu General Electric sprawiają, że firma buduje coraz silniejszą markę nie tylko na lokalnym, ale i międzynarodowym rynku. Funkcjonując w tak ważnym i wpływającym na życie ludzkie oraz środowisko biznesie, nie można nie stawiać sobie za cel ciągłego doskonalenia oraz stałego podnoszenia jakości zarówno swojej pracy, jak i produktów. Nie bez przyczyny też główną misją firmy jest kreowanie przyszłości lotnictwa, wznoszenie ludzi w przestworza i sprawianie, aby wracali bezpiecznie do domu.
Zapraszamy!