sr2logo
Rozmowa jako wartość i klucz do trwałego sukcesu - Strony Rynku

Rozmowa jako wartość i klucz do trwałego sukcesu

Wszyscy cenimy osoby, które potrafią uważnie słuchać, rzeczowo rozmawiać i dzielić się swoimi uczuciami oraz doświadczeniami. Umiejętność złożonej komunikacji jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie ewolucyjnym człowieka. To samo dotyczy funkcjonowania przedsiębiorstw. Właśnie dlatego w T-Mobile stworzyliśmy kompleksową strategię opartą na haśle #ŻycieToRozmowy, której ważnym elementem jest między innymi innowacyjny proces rozwojowy WEGROW.

Jako operator telekomunikacyjny najlepiej wiemy, że życie to nieustanne rozmowy. Pomagają nam one budować relacje z bliskimi, poszerzać horyzonty i rozwiązywać problemy. Nasza działalność biznesowa polega na łączeniu ze sobą użytkowników sieci, ale prowadzimy także nieustanny dialog z klientami i pracownikami. Pozwala nam to nie tylko doskonalić nasze usługi i procesy, dbając o klientów, ale również wspierać rozwój pracowników na każdym szczeblu – tak, by czerpali satysfakcję z wykonywanych zadań i identyfikowali się z firmą oraz jej wartościami. Strategię, opartą na haśle #ŻycieToRozmowy wdrożyliśmy, ponieważ wierzymy, że każda interakcja w T-Mobile powinna opierać się na dialogu i uważnym wsłuchiwaniu się w potrzeby drugiej strony.

Krok w przyszłość – geneza procesu WEGROW

W T-Mobile zawsze przykładaliśmy dużą wagę do jasnej ścieżki rozwoju pracowników i przejrzystego systemu ocen. Podczas analizy dotychczasowego stanu rzeczy stwierdziliśmy jednak, że potrzebujemy czegoś więcej niż tylko cyklicznych, sformalizowanych spotkań. Chcieliśmy zbudować system, który w jeszcze większym stopniu odpowiada na potrzeby współczesnych pracowników; angażujący i oparty na wymianie doświadczeń i opinii. Na bazie tych założeń powstał WEGROW – proces, który zmienia tradycyjny system ocen w kompleksowy proces rozwojowy oparty na nieustannym dialogu. Dzięki temu każdy może w dowolnym momencie uzyskać konkretny feedback od swojego lidera/liderki lub współpracowników/współpracowniczek. Pozwala to lepiej określać cele rozwojowe i skutecznie pracować nad ich realizacją, co z kolei przekłada się na większą satysfakcję i szeroko rozumiany dobrostan pracowników. Fundament każdej rozmowy stanowi katalog wartości firmowych wpisanych w kulturę organizacyjną T-Mobile (tzw. Magentowe Wartości).

GrowApp – nowoczesna technologia w służbie dialogu

Każda rozmowa jest wartością samą w sobie, ale żeby w pełni wykorzystać potencjał tkwiący w tysiącach rozmów wewnątrz firmy, potrzebowaliśmy holistycznego systemu łączącego wszystkich uczestników komunikacji. Dlatego na potrzeby programu WEGROW powstała specjalna aplikacja GrowApp, będąca efektem współpracy pionów Polityki Personalnej oraz Technologii i Innowacji. Stanowi ona wyjątkowo intuicyjne i przyjazne narzędzie, ułatwiające dostęp do wszystkich etapów procesu rozwoju. Dzięki GrowApp każdy pracownik może przeprowadzać samoocenę, zebrać feedback od kolegów z zespołu oraz regularnie omawiać swoje postępy z liderem. Narzędzie pozwala zaplanować i śledzić realizację wszystkich działań rozwojowych. Aplikacja GrowApp posiada przyjazny interfejs użytkownika, jest bardzo intuicyjna, a także w pełni konfigurowalna, co pozwala na szybkie dostosowanie jej do zmieniających się potrzeb organizacji.

Miłe dobrego początki – rekrutacja i onboarding

Pierwsze wrażenie jest często najważniejsze – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Dlatego przykładamy ogromną wagę także do jakości rozmów rekrutacyjnych. Już od pierwszego kontaktu chcemy, by kandydaci mogli nas dobrze poznać, rozumiejąc, jak ważne jest świadome podjęcie decyzji o współpracy przez obie strony. Dokładamy starań, aby proces ten był pełen obustronnych pytań i szczerych odpowiedzi. Wysyłamy również ankiety, w których prosimy o ocenę doświadczeń z rekrutacji, a następnie wdrażamy te sugestie kandydatów, które mogą pomóc w dalszym udoskonalaniu procesu.
Onboarding to kolejny ważny etap, na którym dbamy by pracownik od samego początku poczuł, że firma go wspiera i wychodzi naprzeciw jego potrzebom. Również tutaj kluczem jest otwarta komunikacja z przełożonymi i zespołem. By maksymalnie ułatwić nowym osobom proces aklimatyzacji, wdrożyliśmy także rozbudowany program pre-onboardingu. Dzięki dwustronnej komunikacji, rozpoczętej jeszcze przed pierwszym dniem w firmie, nowi członkowie zespołu mogą już na wstępie poczuć się częścią naszej organizacji. Dzięki temu czują większy komfort, kiedy przychodzą pierwszy raz do pracy w biurze czy sklepie. Taki sposób wdrażania sprawia, że pierwsze kroki w T-Mobile są znacznie łatwiejsze. Potwierdzają to ponadprzeciętne wyniki ankiet, dotyczących naszego procesu wdrażania (NPS 74).

Feedback jako codzienna praktyka

Nasza filozofia #ŻycieToRozmowy opiera się także na nieustannym feedbacku. Codzienne rozmowy w zespołach dają możliwość bieżącego doskonalenia procesów, poprawy wyników i wzajemnego wsparcia, co przekłada się na sukces poszczególnych pracowników i całej firmy. Feedback nie jest w T-Mobile jednorazowym działaniem, ale codzienną praktyką, która buduje naszą kulturę. Dialog prowadzimy za pomocą różnych narzędzi, z których każde umożliwia pracownikom komfortowe wyrażanie własnego zdania. Jednym z najważniejszych jest Magenta Pulse – anonimowa ankieta, wysyłana dwa razy w roku. Zadawane w niej pytania opierają się na wartościach firmowych i dotyczą kluczowych kwestii, takich jak współpraca w zespole, kontakt z liderem, zaufanie, możliwości rozwoju, a także czynników związanych z funkcjonowaniem organizacji, jak równość szans, czy zaangażowanie społeczne i proekologiczne.
Ostatnim, ale również bardzo ważnym z punktu widzenia naszej strategii etapem dialogu z pracownikami jest exit interview. To kwestionariuszowe badanie osób, które zdecydowały się odejść z firmy. Ten punkt bywa często pomijany przez organizacje, tymczasem dostarcza wiele wartościowych informacji. Dzięki analizie wyników exit interview możemy skutecznie eliminować czynniki wpływające na decyzje pracowników o odejściu i wprowadzać pozytywne zmiany. Jako organizacja widzimy wielką wartość w takich danych i zbieramy ich coraz więcej.

Dialog ma przyszłość

Z pewnością każda firma wie, że komunikacja z pracownikami odgrywa istotną rolę, ale dla nas #ŻycieToRozmowy to nie tylko marketingowe hasło. To nasza filozofia, która kształtuje sposób, w jaki rozwijamy się jako organizacja. Inwestujemy w dialog, otwartość i zaufanie, aby tworzyć wyjątkową kulturę zapewniającą dobrostan i satysfakcję wszystkim pracownikom. To z kolei przekłada się na wysoki poziom usług, które T-Mobile świadczy swoim klientom. Dzięki kulturze dialogu jesteśmy gotowi na wyzwania przyszłości. Czyni nas ona nie tylko solidnym dostawcą i partnerem w biznesie, ale także solidnym pracodawcą.